BERPINDAH TEMPAT UNTUK SOLAT SUNAT

SOALAN:

Kita biasa melihat di masjid atau di surau, orang-orang yang sudah menunaikan solat fardhu akan berpindah ke tempat lain untuk solat sunat. Antara sebab yang pernah saya dengar dari ustaz-ustaz dahulu bahawa tempat-tempat yang pernah kita solat nanti akan menjadi saksi di akhirat kelak. Adakah fakta ini benar? Dan wujudkah hadith-hadith yang menunjukkan amalan dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w? (versi suntingan)

JAWAPAN:

Amalan menukar dari tempat solat fardu ke tempat yang baru untuk bersolat sunat adalah sabit di dalam sunnah Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa Sallam. Terdapat banyak dalil dari hadith-hadith yang diriwayat daripada Baginda Sallallahu ‘Alaihi Wa Sallam, antaranya:

عَنْ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يُصَلِّ الْإِمَامُ فِي الْمَوْضِعِ الَّذِي صَلَّى فِيهِ حَتَّى يَتَحَوَّلَ. رواه أبو داؤد, كتاب الصلاة, باب الإمام يتطوع في مكانه.

Mughirah bin al-Syu’bah Radiyallahu ‘anhu berkata, bahawa Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda: “Seseorang imam tidak bersolat(sunat) pada tempat yang dirikannya solat(fardu) sehingga lah dia bertukar(berpindah tempat).” Hadith riwayat Imam Abu Daud.

Hadith di atas ini kelihatan mengkhususkan kepada orang yang menjadi imam solat, namun terdapat hadith yang lain lebih bersifat umum iaitu tidak khusus pada imam solat sahaja malah para makmum dan individu yang bersolat sendirian. Antaranya hadith yang diriwayatkan dari Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa Sallam:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَيَعْجِزُ أَحَدُكُمْ إِذَا صَلَّى أَنْ يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ أَوْ عَنْ يَمِينِهِ أَوْ عَنْ شِمَالِهِ يَعْنِي السُّبْحَةَ. رواه ابن ماجه, في باب إقامة الصلاة والسنة فيها, باب ما جاء في صلاة النافلة حيث تصلى المكتوبة

Abu Hurairah Radiyallahu ‘anhu meriwayatkan dari Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wa Sallam yang bersabda: “Apakah kamu rasa keberatan apabila kamu telah solat(fardu) untuk gerak sedikit di hadapan atau mundur, atau pindah ke bahagian kanan atau ke bahagian kiri?, iaitu dalam solat sunat.” Hadith riwayat Imam Ibnu Majah.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ – قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – : ” إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ يَتَطَوَّعَ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ فَلْيَتَقَدَّمْ أَوْ لِيَتَأَخَّرْ ، أَوْ عَنْ يَمِينِهِ ، أَوْ عَنْ شِمَالِهِ. رواه البيهقي في السنن الكبرى, كتاب الصلاة, جماع أبواب صفة الصلاة, باب الإمام يتحول عن مكانه إذا أراد أن يتطوع في المسجد.

Abu Hurairah Radiyallahu ‘anhu berkata, bahawa Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda: “Jika di antara kamu ingin mengerjakan solat sunat selepas solat fardu, maka bergerak lah ke hadapan, atau ke belakang, atau ke kanan, atau ke kiri.” Hadith riwayat Imam al-Baihaqi.

Imam Ibnu Hajar telah menukilkan riwayat dari Ibnu Abi Syaibah, bahawa Ali bin Abu Talib Radiyallahu ‘anhu berkata:

مِنَ السُّنَّةِ أَنْ لَا يَتَطَوَّعَ الْإِمَامُ حَتَّى يَتَحَوَّلَ مِنْ مَكَانِهِ. رواه ابن أبي شيبة. راجع: فتح الباري

Maksudnya: “Perkara yang termasuk daripada sunnah ialah seseorang imam solat tidak bersolat sunat sehingga lah dia berpindah dari tempatnya(solat fardu).” Fathul Bari, syarah hadith 812.

ADAKAH TEMPAT YANG DIDIRIKAN SOLAT AKAN MENJADI SAKSI DI AKHIRAT KELAK?

Menurut Imam al-Syaukani di dalam Nail al-Autar:

والعلة في ذلك تكثير مواضع العبادة كما قال البخاري والبغوي لأن مواضع السجود تشهد له كما في قوله تعالى: { يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا } أي تخبر بما عمل عليها

Maksudnya: Dan ‘illah(sebab) mengenai itu(pindah tempat solat) untuk memperbanyakkan tempat-tempat ibadah sepertimana yang dikatakan oleh al-Bukhari dan al-Baghawi, ini kerana tempat-tempat sujud(solat) akan menjadi saksi untuknya. Sepertimana firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala(surah al-Zalzalah, ayat 4, maksudnya), “Pada hari itu bumipun menceritakan khabar beritanya”, iaitu bumi mengkhabar tentang apa yang dia amalkan ke atasnya(bumi).

Menurut beliau lagi:

وورد في تفسير قوله تعالى: { فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمْ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ } ” إن المؤمن إذا مات بكى عليه مصلاه من الأرض ومصعد عمله من السماء ” وهذه العلة تقتضي أيضا أن ينتقل إلى الفرض من موضع نفله

Maksudnya: dan terdapat di dalam tafsir firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala(surah al-Dukhan, ayat 29, maksudnya) “Mereka itu tidak ditangisi oleh langit dan bumi”. Sesungguhnya orang mukmin apabila mati, maka dia akan ditangisi oleh tempat solatnya dari bumi dan tempat naik amalannya di langit, dan ini juga adalah sebab(illah) perpindahannya kepada perlaksanaan solat fardu dari tempat solat sunatnya.

Iaitu disyariatkan juga berpindah dari tempat solat sunat untuk melaksanakan solat fardu.

Wallahu A’lam.

Abu Ruqayyah Ba ‘Alawi. 14/8/13.”

About aburuqayya

Nama blogger: Syed Shahridzan Syed Mohamed Ben-Agil, kini bertugas sebagai Penerbit Kanan TV AlHijrah. Lepasan universiti al-Azhar Kaherah di peringkat Ijazah Sarjana Muda(BA). Memiliki Ijazah Sarjana(MA) dari Universiti Malaya di dalam bidang Bahasa dan Linguistik Arab. Kini menyambung pengajian di peringkat Doktor Falsafah(PhD) dalam bidang Pengajian al-Quran dan Arab di Universiti yang sama.
This entry was posted in Hadith Nabawi. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s