Monthly Archives: December 2015

MASUK SYURGA DENGAN RAHMAT ALLAH

Suatu hari Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda kepada para sahabat baginda, “Tidak ada seorang pun di antara kamu yang akan masuk syurga dengan amalannya.” Perkara ini mengejutkan para sahabat lalu mereka bertanya kepada baginda, “Meskipun engkau, wahai Rasulullah?”. Lalu … Continue reading

Posted in Hadith Nabawi | Leave a comment

CUAI KENCING BERDIRI

SOALAN INBOX: Salam ustaz. Saya nak bertanya tentang kencing berdiri. Saya pernah terbaca ada hadis yang sebut antara penyebab orang kena azab kubur ialah dia tak bersuci daripada hadas. Jadi ada orang kata antaranya jugak termasuk kencing berdiri sebab boleh … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

WAJIB BASUH KULIT TELUR?

SOALAN INBOX: Salam ustaz. wajib ke basuh telur ayam sebelum goreng atau rebus? JAWAPAN: 1) Telur ayam dikeluar melalui faraj ayam betina dan sepertimana yang diketahui, telur yang dikeluar kebiasaannya beserta lembapan yang terhasil dari faraj. Sebelum membincangan hukum basuh … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

KEDUDUKAN IMAM SETELAH SALAM(SOLAT)

Sesiapa yang bersolat berjemaah terutama di masjid atau surau, secara kebiasaannya kita akan melihat kedudukan imam selepas solat(salam) iaitu tetap menghadap kiblat tanpa beralih ke mana-mana arah. Dalam tulisan ini bukan tujuan untuk menyatakan ia satu perbuatan yang salah, tetapi … Continue reading

Posted in Hadith Nabawi | Leave a comment

BACA SURAH SAAT IMAM SUDAH RUKUK

SOALAN INBOX: Salam ustaz, nak tanya contohnya kita tgh solat zohor… apa hukum imam dah mula rukuk makmum masih lg terus habiskan baca surah lps fatihah? JAWAPAN: 1) Menurut kitab “al-Qaul al-Tam fi Ahkam al-Ma’mum wa al-Imam” oleh Imam al-Aqfahsi: … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

SENYAP DALAM SOLAT

SOALAN INBOX: Assalamualaikum wrbt. maaf bertanya ustaz. biasanya kalau solat zohor dan asar, bila saya dah habis baca fatihah dn surah tp imam tak rukuk lagi. biasanya saya senyap, tapi bila senyap macam tu terkhayal benda lain pulak. boleh tak … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

IDDAH WANITA YANG HAID TIDAK MENENTU

SOALAN INBOX: Assalamualaikum ust. Berkenaan iddah. Wanita yg diceraikan suami (telah disetubuhi setelah berkahwin dan tidak mengandung) iddahnya 3 kali suci. Tetapi sekiranya wanita itu jenis yg haid tidak tetap. Bulan ni datang, lps tu dua bulan pulak tak datang, … Continue reading

Posted in Fiqh | 2 Comments