Monthly Archives: November 2016

JUNUB & WANITA HAID BACA AL-QURAN NIAT ZIKIR

SOALAN INBOX: Assalamualikum warahmatullahi wabarakatuh ustaz,saya nak bertanya,bolehkah ketika berjunub membaca semua surah al-baqarah niat semata-mata zikir? JAWAPAN: 1) Orang yang berjunub dan wanita dalam keadaan haid dan nifas diharamkan membaca alquran menurut majoriti ulama termasuk mazhab Imam Syafi’ie رضي … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

KERUSI SOLAT ADA TEMPAT SUJUD

SOALAN INBOX: Assalamualaikum ustaz…kalau ada org solat atas kerusi wajib ke ada tempat sujud macam saya tengok ada sesetgh masjid dan surau dia sediakan kerusi macam tu. nanti saya tunjuk gambar contoh. JAWAPAN: 1) Bagi mereka yang tidak mampu untuk … Continue reading

Posted in Fiqh | 2 Comments

HUKUM SELEPAS KEGUGURAN

SOALAN INBOX: Assalamualaikum ustaz.. saya baru shj keguguran kali pertama. Adakah situasi saya macam wanita lepas bersalin maksudnya wajib mandi lps gugur & darah yg keluar lepas tu ialah darah nifas? JAWAPAN: Terlebih dahulu saya ingin ucapkan takziah pada puan … Continue reading

Posted in Fiqh | 1 Comment

NAMPAK KOYAK SELEPAS SOLAT

SOALAN INBOX: Salam ustaz, boleh sy tanya ttg hukum solat? macamana kalau sy dah selesai solat tiba2 kita nampak seluar yg sy pakai tu koyak…dah kira terdedah aurat lah kan? batal tak solat saya macam tu? JAWAPAN: 1) Antara salah … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment