AIR NABEEZ AMALAN NABI?

Screen Shot 2017-04-30 at 8.45.47 AM.png

SOALAN WHATSAPP:

Assalamualaikum! Betul ke air Nabeez ni amalan Nabi Muhammad.

JAWAPAN:

1) Nabeez ialah air perahan dari buah buahan yang diperam dalam tempoh atau hari tertentu untuk dijadikan arak.

2) Namun tidak semua minuman nabeez diketogarikan arak iaitu haram diminum selagimana air perahan yang diperam itu belum bertukar menjadi arak. Selagimana tidak berubah menjadi arak, hukumnya halal untuk dinikmati, sepertimana yang dinyatakan oleh Imam Nawawi di dalam kitab al-Majmu’:

وأما النبيذ فقسمان مسكر وغيره، فالمسكر نجس عندنا وعند جمهور العلماء وشربه حرام وله حكم الخمر في التنجيس والتحريم ووجوب الحد

Maksudnya: Manakala nabeez terdapat dua bahagian iaitu yang memabukkan dan selainnya. Yang memabukkan adalah najis menurut kami(mazhab Syafi’ie) dan majoriti di kalangan ulama dan haram meminumnya, hukumnya sama seperti hukum khamr(arak) pada kenajisannya dan pengharamannya serta wajib kenakan hudud.

3) Benar, minuman nabeez ini merupakan amalan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam, ianya termaktub di dalam hadith yang sahih sepertimana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam kitab Sahihnya:

عن ابن عباس يقول: كان رسول الله عليه وسلم ينتبذ له اول الليل، فيشربه، إذا أصبح يومه ذلك، والليلة التى تجئ، والغد والليلة الأخرى والغد إلى العصر. فإن بقى شيئ، سقاه الخادم أو أمر به فصب. رواه مسلم

Maksudnya: Ibnu ‘Abbas –radiyallahu ‘anhu- berkata: “Biasanya Rasulullah -sallallahu ‘alaihi wasallam- dibuatkan untuk baginda nabeez pada permulaan malam dan Baginda meminumnya di waktu pagi, hari itu dan malamnya, pada pagi (esoknya) dan malam berikutnya, serta keesokannya lagi sampai waktu Asar. Jika masih berbaki, maka Baginda berikan kepada pembantu atau Baginda perintah agar membuangnya.

Wallahu A’lam
Abu Ruqayyah Ba ‘Alawi

Advertisements

About aburuqayya

Nama blogger: Syed Shahridzan Syed Mohamed Ben-Agil, kini bertugas sebagai Penerbit Kanan TV AlHijrah. Lepasan universiti al-Azhar Kaherah di peringkat Ijazah Sarjana Muda(BA). Memiliki Ijazah Sarjana(MA) dari Universiti Malaya di dalam bidang Bahasa dan Linguistik Arab. Kini menyambung pengajian di peringkat Doktor Falsafah(PhD) dalam bidang Pengajian al-Quran dan Arab di Universiti yang sama.
This entry was posted in Fiqh, Hadith Nabawi. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s