Monthly Archives: June 2017

WANITA DALAM IDDAH BOLEH KELUAR RUMAH BERHARI RAYA?

SOALAN INBOX: salam ust, nak tanya. isteri yg dh kehilangan suaminya yg dikatakan tempoh 3 bulan tu, adakah dia memang menetap di rumah nya sahaja tak boleh keluar langsung ATAU kalau macam setakat anak2 nak bawak duduk rumah anak2 kat … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

SAYYIDAH AISYAH TANGGUH PUASA GANTI SEBAGAI HUJAH TIDAK BOLEH PUASA GABUNG?

Sebahagian ulama berpendapat bahawa tidak sah digabungkan antara puasa sunat dan qada’(ganti) berdasarkan amalan Sayyidah Aisyah Radiyallahu ‘anha yang melewatkan puasa qada’ beliau pada bulan Sya’ban, seperti yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim bahawa Aisyah berkata: كان يكون عليَّ … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

FIDYAH PUASA TERTUNGGAK

  SOALAN WHATSAPP:   Salam ustaz….saya nak bertanya berkenaan fidyah…..saya dr 2014 belum ganti puasa yg sebulan yg saya tinggal masa mwngandung mabuk teruk…puasa yg masa dtg haid saya dah ganti….menyusu badan sampai 2tahun lebih.anak taknak botol…bdn pun tak berape … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

IMAM LUPA QUNUT, JEMAAH SUJUD SAHWI

SOALAN WHATSAPP: Salaam Ustaz. Tumpang tanya, kalau Imam terlupa baca doa Qunut waktu solat subuh, dan tak buat sujud sahwi, makmum pun tak perlu buat sujud sahwi kan? Kalau ada makmum yg buat selepas imam beri salam, dia buat sujud … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

TEMPOH MAGHRIB

SOALAN INBOX: Assalamualaikum ustaz. saya nak bertanya soalan tentang waktu solat maghrib. Saya bila berbuka dengan ayah saya kat kmpung pasti hanya makan yang ringan aje… kami memang tak sempat menjamah sesuap nasi sebab ayah saya cakap kena solat maghrib … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

CICAK JATUH DALAM PERIUK

SOALAN INBOX: Assalamualaikum ustaz… apa hukum cicak jatuh dan mati dalam periuk yang ada lauk? lauk tu boleh dimakan ke? harap ustaz boleh jelaskan. JAWAPAN: 1) Menurut para ulama, bangkai binatang yang jatuh di dalam air yang sedikit iaitu kadarnya … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment