Author Archives: aburuqayya

About aburuqayya

Nama blogger: Syed Shahridzan Syed Mohamed Ben-Agil, kini bertugas sebagai Penerbit Kanan TV AlHijrah. Lepasan universiti al-Azhar Kaherah di peringkat Ijazah Sarjana Muda(BA). Memiliki Ijazah Sarjana(MA) dari Universiti Malaya di dalam bidang Bahasa dan Linguistik Arab. Kini menyambung pengajian di peringkat Doktor Falsafah(PhD) dalam bidang Pengajian al-Quran dan Arab di Universiti yang sama.

HARI MASUK KE DESTINASI DAN HARI KELUAR

SOALAN INBOX: Kemusykilan saya : Untuk situasi 1, hari isnin dianggap hari perjalanan pergi. Soalannya.. adakah sama kalau saya sampai pada isnin 8 pagi dengan sampi isnin 11 malam.. apakah justifikasi masa untuk kita tahu hari berikutnya itu adalah hari … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

LETAK NAMA AYAH ANGKAT DALAM NAMA ANAK

SOALAN WHATSAPP: slm nak tanya pandangan islam berkenaan nama utk anak angkat yg digabungkan dgn nama anak cth : syarifah nur iqbal iqbal tu nama bapa angkat..tp tak diletakkan binti ditgh2 nya.. tujuan si bapa utk elakkan anak angkat tu perasan … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

PEMBAHAGIAN FARAID 3

SOALAN INBOX: Assalamualaikum, Ustaz. Persoalan yang mohon dicerahkan: Sekiranya si mati meninggalkan 3 anak lelaki dan 2 anak perempuan tetapi 2 anak lelaki telah meninggal dunia tinggal seorang sahaja anak lelaki. Bagaimana bahagian anak lelaki yang telah meninggal dunia itu.berapa … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

WANITA DALAM IDDAH BOLEH KELUAR RUMAH BERHARI RAYA?

SOALAN INBOX: salam ust, nak tanya. isteri yg dh kehilangan suaminya yg dikatakan tempoh 3 bulan tu, adakah dia memang menetap di rumah nya sahaja tak boleh keluar langsung ATAU kalau macam setakat anak2 nak bawak duduk rumah anak2 kat … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

SAYYIDAH AISYAH TANGGUH PUASA GANTI SEBAGAI HUJAH TIDAK BOLEH PUASA GABUNG?

Sebahagian ulama berpendapat bahawa tidak sah digabungkan antara puasa sunat dan qada’(ganti) berdasarkan amalan Sayyidah Aisyah Radiyallahu ‘anha yang melewatkan puasa qada’ beliau pada bulan Sya’ban, seperti yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim bahawa Aisyah berkata: كان يكون عليَّ … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

FIDYAH PUASA TERTUNGGAK

  SOALAN WHATSAPP:   Salam ustaz….saya nak bertanya berkenaan fidyah…..saya dr 2014 belum ganti puasa yg sebulan yg saya tinggal masa mwngandung mabuk teruk…puasa yg masa dtg haid saya dah ganti….menyusu badan sampai 2tahun lebih.anak taknak botol…bdn pun tak berape … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment

IMAM LUPA QUNUT, JEMAAH SUJUD SAHWI

SOALAN WHATSAPP: Salaam Ustaz. Tumpang tanya, kalau Imam terlupa baca doa Qunut waktu solat subuh, dan tak buat sujud sahwi, makmum pun tak perlu buat sujud sahwi kan? Kalau ada makmum yg buat selepas imam beri salam, dia buat sujud … Continue reading

Posted in Fiqh | Leave a comment