Category Archives: Uncategorized

NIAT SALAM DALAM SOLAT

SOALAN WHATSAPP: Assalamualaikum nak tanya.. selepas kita ber solat.. kita beri salam kan…kepada siapakah kita berikan salam itu semasa solat? JAWAPAN 1) Ketika memberi salam di dalam solat, kita disunat berniat memberi salam kepada sesiapa yang berada di kiri atau … Continue reading

Posted in Uncategorized | Leave a comment

GABUNG NIAT AKIKAH DAN KORBAN

SOALAN INBOX: Salam.. mohon penjelasan dari yang mulia ustaz mengenai hukum korban dan akikah. boleh tak kalau saya buat akikah seekor dalam masa yang sama niat untuk korban juga? mcm gabung puasa sunat dengan puasa ganti. JAWAPAN: 1) Isu ini … Continue reading

Posted in Uncategorized | Leave a comment

DAGING KORBAN BUAT KENDURI KAHWIN

SOALAN INBOX: Assalamualaikum ustaz. saya ada satu kemusykilan. boleh tak daging korban dibuat jamuan majlis kahwin? JAWAPAN: 1) Menurut mazhab Syafi’ie, wajib sedekah daging korban sunat walaupun sedikit kepada fakir atau miskin, iaitu si pengorban tidak boleh makan atau ambil … Continue reading

Posted in Uncategorized | Leave a comment

SYUBHAH DAN DAKWAAN NEGATIF TERHADAP IMAM SYAFI’IE

Kehebatan imam-imam mazhab antaranya Imam Syafi’ie -رضي الله عنه- tidak dapat dinafikan, namun terdapat beberapa dakwaan yang menafikan kedudukan beliau di dalam ilmu hadith yang kononnya beliau bukan perawi thiqah malah lemah sehinggakan Imam Bukhari dan Muslim -رحمهما الله- tidak … Continue reading

Posted in Membela Islam | Leave a comment

SYARAH HADITH 40

Kitab Hadith 40 Imam Nawawi adalah sebuah kitab himpunan hadith yang sangat penting. Kedudukannya yang sangat tinggi di sisi para ulama, penuntut ilmu dan umat Islam maka ramai di kalangan ulama silam dan moden mensyarahkan kitab ini terutama hadith-hadith yang … Continue reading

Posted in Uncategorized | Leave a comment

TIRU NABI SEBAB CINTA

“Tak payah lah nak agungkan sangat jubah tu? tak perlu nak pakai sangat serban? lagipun Abu Jahal dan Abu Lahab pun pakai jubah dan serban”. Isu ini dah lama sangat bermain di mulut-mulut mereka cuba meneroka ilmu agama, tapi cara … Continue reading

Posted in Hadith Nabawi, Luahan Hati, Membela Islam | Leave a comment

KESAN NAJIS PADA PAKAIAN

SOALAN INBOX: Assalamualaikum ustaz.. tumpang tanya. bagaimana baju yang terkena darah semasa sembelih dan lapah lembu tapi bila dah basuh warna kemerahan tu masih ada,susah nak hilang. adakah baju tu dikira bernajis tak boleh bawak solat? JAWAPAN: 1) Kesan najis … Continue reading

Posted in Fiqh, Uncategorized | Leave a comment